ضرب سکه از بعد از انقلاب اسلامی در سال ۵۸ به پیشنهاد وزیر اقتصاد وقت و به مناسبت بزرگداشت پیروزی انقلاب در ۳ قطع سکه تمام ، نیم سکه و ربع سکه آغاز شد،  که به تمامی سکه‌هایی که از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۷۰ ضرب شده‌اند، سکه بهار آزادی یا سکه طرح قدیم می‌گویند.. در سال 1370 و با هدف تکریم و گرامیداشت نام و یاد امام خمینی (ره)، با پیشنهاد بانک مرکزی و به استناد بند 2 قانون اصلاحیه ضرب مسکوکات طلا، هیئت وزیران اصلاحیه ای در این قانون به تصویب رساند و طی آن بانک مرکزی را موظف به تغییر طرح مندرج در روی سکه و درج تصویر امام بر روی یک طرف سکه‌ها نمود و بدین ترتیب سکه هایی که از سال 1370 لغایت حال حاضر ضرب گردیدند به جهت منقش بودن به نگاره امام خمینی “سکه امامی” و به جهت اینکه پس از دوره نخست ضرب سکه ها که “طرح قدیم” نام گرفتند به بازار عرضه می شدند با عنوان “طرح جدید” نام گرفتند.

وزن سکه بهار آزادی چه طرح امامی باشد و چه طرح قدیم، هیچ فرقی با هم ندارد. هردونوع سکه طلا با وزن ۸/۱۳۹۵۸ گرم و عیار ۹۰۰ در هزار ضرب می‌شود.

دو طرف سکه های طرح قدیم با طرح‌هایی تزیین شده که یک طرف آن نام حضرت علی (ع) (به صورت سه بار تکرار نام علی با خط تزیینی و به صورت یک شش ضلعی) همراه با عبارت “بانک ملی ایران” حک شده است. روی دیگر سکه طرح قدیم هم تصویری از بارگاه امام رضا (ع) و جمله “اولین بهار آزادی” وجود دارد.

-اما ر سکه های امامی که از سال ۱۳۸۶ ضرب و وارد بازار طلا و سکه شد، تصویر یک روی سکه تمام بهار جدید، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران یعنی امام خمینی (ره) را نشان می‌دهد و روی دیگر سکه به تصویر بارگاه امام رضا (ع) مزین شده است.

تفاوت دیگر سکه امامی و بهار آزادی در قیمت آن است؛ زیرا قیمت سکه امامی همیشه کمی بیشتر از سکه بهار آزادی بوده و قیمت انواع سکه تابع قیمت سکه طرح جدید یا همان سکه امامی است. در گذشته نرخ این دو سکه، یعنی سکه طرح جدید (امامی) و سکه طرح قدیم در بازار هم نزدیک بود. ولی درحال حاضر فاصلۀ قیمتی بین این دو سکه بیشتر شده و هم چنان سکه طرح قدیم ارزان تر از سکه طرح جدید است و دلیل آن وجود حباب قیمتی در سکه امامی 86 است. در واقع باید گفت که نرخی از سکه که به‌عنوان شاخص اصلی برای قیمت تمامی سکه‌های موجود در بازار تعیین‌کننده است، سکه تمام طرح جدید یا همان امامی است. معمولاً قیمت سکه‌های نیم، ربع و گرمی تحت تأثیر نرخ سکه تمام طرح جدید تغییر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *