طلا با توجه به ارزش بالا نسبت به سایر فلزات همواره مورد سواستفاده برخی سودجویان مخصوصا برخی از فروشندگان این فلز ارزشمند ، قرار میگیرد . یکی از این موارد ارایه ی فلزات دیگر از جمله نقره بجای طلا به مشتری می باشد . اما چگوه میتوان طلای اصل را از طلای تقلبی تشخیص داد؟ در این نوشته شما را با ۵ روش رایج جهت تشخیص طلای اصل از تقلبی آشنا خواهیم کرد :

1 . اولین ، راحت ترین و رایج ترین روش تشخیص طلا و سایر فلزات گران بهای اصل ، اعداد حک شده بروی آن ها می باشد که هر عدد برای خود معنی و مفهوم خاصی دارد که اطلاعاتی از آن فلز را ارایه می دهد. به طور مثال :

کد مصنوعات طلا : 375, 500, 583, 585, 750, 916, 958, 999

کد مصنوعات نقره : 800, 830, 875, 925, 960, 999

کد مصنوعات پلاتین : 850, 900, 950, 999

کافیست با یک اعشار دو عدد سمت چپ را جدا کنیم ، تا خلوص محصول نسبت به فلز به کار رفته مشخص شود . برای نمونه یک محصول طلای 750 ، حاوی 75.0 ( ۷۵ درصد ) طلا میباشد.

گاهی اوقات روی طلا حروف انگلیسی نیز حک شده که نشان دهنده شهری است که محصول در آن ساخته شده. مثلا در ایران حرف T نشان تهران، E نشان اصفهان و M نشان شهر مشهد است. در کنار این حروف نیز اعداد دیگری درج می شود که نشان از شماره کارخانه به ثبت رسیده در سازمان استاندارد و اتحادیه کشوری است.

2.تشخیص طلای اصل از طریق خاصیت آهنربایی

برخی از سودجویان اقدام به کشیدن روکش طلا بروی سایر فلزات کرده و آن را به جای طلا به فروش میرسانند. برای تشخیص اصل بودن طلایی که قصد خرید آن را داریم کافیست که آن را به آهن ربا نزدیک کنیم ، از آن جا که طلا جذب آهن ربا نمیشود اگر محصول به آهن ربا چسبید ، نشان دهنده غیراصل بودنش است .

3.کشیدن روی سطح سرامیکی

اگر یک قطعه طلا را روی سطح سرامیکی بدون لعاب بکشید رگه‌های طلایی رنگ باقی می‌ماند اما هنگامی که این کار را با سایر فلزات مثل نقره یا …. انجام دهید، رگه‌های مشکی از خود به جای می‌گذارد.

4.تشخیص طلای اصل باسرکه یا آبلیمو

برای تشخیص طلای اصل از تقلبی کافیست آن را به مدت ۵ دقیقه درون سرکه قرار دهید . اگر رنگ محصول تغییر کرد یا سیاه شد پس کاملا تقلبی می باشد زیرا طلا در سرکه هیچ تغییر رنگی نخواهد داد . آبلیمو و سرکه خاصیت اسیدی دارند و روی تمام فلزات بجز طلا تاثیرگذارند. ( توجه داشته باشید برای محصولاتی که دارای سنگ تزیینی هستند هرگز این روش را استفاده نکنید زیرا امکان آسیب دیدن سنگ های تزیینی وجود دارد )

۵ . محصولی که به اصل بودنش شک دارید، گاز بگیرید!

طلا با توجه به ساختار و بافت خاص خود هرچه خلوص بیشتری داشته زیر داندان نرم تر اصل و رد دندان بیشتری بروی آن باقی می ماند . پس یکی از قدیمی ترین و آسانترین روش تشخیص طلای اصل گاز گرفتن آن است . باید در دیدن رد دندان کمی دقت کنید اما اگر اثری از گاز گرفتی دیده نشد ، محصول تقلبی است .

روش های زیادی برای تشخیص طلای اصل از تقلبی مانند تشخیص سریع طلا ،تشخیص طلا با الکل، تشخیص طلا از برنج ،تشخیص طلا با وایتکس ، تشخیص طلا با آبلیمو ، تشخیص طلا با سوزاندن ، تشخیص طلا با ماست، تشخیص طلا با آهنربا ،تشخیص طلا از بدل با یخ ،تشخیص طلا از بدل با سرکه، تست طلا فرسوده و قدیمی، تست طلا با سرامیک، تشخیص طلا از بدل با سنگ محک، تست طلا با اسید نیتریک ….. وجود دارد اما در این نوشته سعی کردیم روش های ساده ای که امکان تست آن ها برای عموم امکان پذیر هست را معرفی کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *