سرقت برینکس مت در ساعت 06:40 صبح روز 26 نوامبر 1983 زمانی رخ داد که در آن شش سارق به انبار Brink’s-Mat، واحد 7 از املاک تجاری بین المللی هیترو در نزدیکی فرودگاه هیترو در غرب لندن ، انگلستان نفوذ کردند .این سرقت به عنوان “جنایت قرن” توصیف شد.

این باند با همکاری نگهبان امنیتی آنتونی بلک که در دزدی حضور داشت، وارد انبار شدند. به محض ورود، روی کارکنان بنزین ریختند و آنها را تهدید کردند که اگر کلید و رمز گاوصندوق ها را را فاش نکنند، همه را به آتش خواهند کشید. سارقان نقشه سرقت 3.2 میلیون پوند پول نقد را داشتند ،  اما با سه تن (3000 کیلوگرم؛ 98000 اونس) شمش طلا  و 26 میلیون پوند وجه نقد روبرو شدند که تمام آن ها را به سرقت بردند .

دو روز پس از سرقت، زن و شوهری در یک کلبه در نزدیکی باث ،  به کوره آتش درست شده در ملک همسایه مشکوک شده و پلیس را درجریان قرار دادند، اما آنها گفتند که خارج از صلاحیت آنها است و اظهار داشتند که اطلاعات را به پلیس مسئول آن منطقه منتقل خواهند کرداز این زوج هرگز خواسته نشد که به پلیس اظهارنظر کنند یا در دادگاه شهادت دهندهیچ توضیحی در خصوص عدم پیگیری سریع پلیس در این خصوص ارائه نشده است.

چهارده ماه بعد کلبه توسط پلیس مورد تفتیش قرار گرفت که کوره و مقداری از بقایایی از شمش های طلا در آن پیدا شد. بر اساس تحقیقات پلیس ، جان پالمر جواهر فروش محلی در این رابطه دستگیر شد. در دادگاه، پالمر گفت که نمی‌دانست طلاها  با سرقت مرتبط است و از همه اتهامات تبرئه شد .

پلیس بعد از ماه ها تحقیق و بازجویی از نگهبان امنیتی ، آنتونی بلک بالاخره نام برادر زن خود که یکی از سارقان بود را لو داد و او در دسامبر 1983 دستگیر شد.

سرانجام پس از تحقیقات و بازجویی ها ، متهمان اعتراف کردند که شمش ها را ذوب و جهت پاک کردن رد طلاها ، آنها با مس مخلوط کردند . با این حال، جابجایی ناگهانی مقادیر زیادی پول از طریق یک بانک در بریستول مورد توجه بانک انگلستان قرار گرفت و این بانک به پلیس اطلاع داد که با دنبال کردن سر نخ در نهایت سارقین دستگیر و محاکمه شدند اما با این وجود بسیاری از سه تن طلای سرقتی هرگز کشف نشد و چهار نفر از سارقان به دلیل نبود مدارک کافی هرگز مجرم شناخته نشدند. تنها ۲ نفر از آنها به 25 سال زندان و پرداخت حدود 27 میلیون پوند جریمه محکوم شد. در کل ۲۰ نفر در این سرقت کشته شدند.

این سرقت به قدری مورد توجه رسانه ها قرار گرفت که چند فیلم سینمایی نیز بر اساس داستان این اتفاق ساخته شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *